En skøn BJF-jagt ved Kim Eskildsen er vel overstået, hvor alle deltagere i dag kunne nyde høj sol, dejlig jagt og fantastisk forplejning. Selve jagten bød på masse af fugle i luften, første klasses hundearbejde, og til slut en flot parade med 39 fasaner, 23 ænder og 2 snepper. En kæmpe tak til Kim, Fie og resten af familien Eskildsen for at lægge jagt til en skøn dag og ikke mindst tak for super forplejning.

Af Brian Munk Andersen

402341199_10232465804205588_2682438436849937539_n.jpg402284379_10232465792005283_3356263852111197651_n.jpg

Trykjagt hos Mads Pelsø d. 9. december 2023

Vi havde aftalt med Mads at vi skulle have en trykjagt hos ham den 9/12 da det ville falde sammen med den store trykjagt som kronhjorte.dk afholder.

Vi havde lidt svært ved at få pladserne solgt men med lidt hjælp fra gæster og en flok fra Give Jagtforening lykkedes det. Vi startede med en kop kaffe og et stykke kage i kælderen hos Mads.

Derefter var det ud og blive klar til at komme på jagt. Der var dog lidt proble- mer for ATVen som plejede at køre os ud kunne ikke trække traileren grundet sne. Og de 4 som skulle længst væk skulle med Volvoen som også havde sine udfordringer med sneen. Men efter noget tid kom vi da afsted. Jeg fik en post et stykke væk fra vejen så jeg måtte gå ind til stigen jeg skulle sidde i. på vej på post hører jeg nogle grene knække og 3 stykker dåvildt lister af.

Jeg kommer op i min stige og har ikke siddet mere end et par minutter da 2 kronhinder og 2 kalve kommer gående lige så stille ud mod det godt 30m brede spor jeg sidder ved. Jeg får riflen op og er klar. De stopper dog lige i

noget tæt krat lige i kanten af sporet. Afstanden er ca. 70m Jeg kan se hoved og hals på de 2 forreste. Jeg sidder bare og venter på at de lige tager et par skridt frem. Men de synes at have fornemmet at der var ugler i mosen, så de vendte rundt og gik tilba- ge hvor de kom fra. Der gik ikke lang tid før de første skud lyd. Jeg talte omkring 20 skud. Nogle tættere på end andre. Efter en times tid kom en enlig då bag min stige den var ca. 100m ude men jeg kunne ikke komme til at skyde. Kl 13.00 skulle vi gå ned fra vores stige og tårne og gå tilbage til vejen. Tilbage ved vejen blev jeg ringet op af Mads om vi ikke kunne gå tilbage til huset da de lige var i gang med at brække 2 stykker kronvildt.Ingen problem det var faktisk dejligt med en lille gåtur efter at have siddet stille i 3,5 time.

Tilbage ved huset var der fuld gang i brækningen af vildt. 2 stykker dåvildt, då og kalv skudt af samme mand, han havde længe siddet og kigget på dåen og om der ikke kom en kalv men der kom ikke flere.

Så han skød dåen også kom er der en kalv som han så også skød. 2 stykker kronvildt var det også blevet til og hvil- ket held for det var 2 yngre jægere som havde skudt deres første stykke kron- vildt. Vi holdt en lille parade og så var det ellers tid til madpakken og en kop varm kaffe. Mens vi spiste lod vi ordet gå bordet rundt for at høre hvad folk havde set og oplevet.

Der var blevet set en del kronvildt. det største var en rudel på 25-30 stykker som kom på tværs af heden mellem hovborg plantage og Mads skov. Der var også set en del dåvildt og råvildt. Ud af de 18 personer (12skytter + 6 driver) som var på jagt var der kun 2 som ikke havde set noget. Så alt i alt en dejlig dag i skoven. Vi glæder os til næste år.

Mvh Helge

Klik på linket her foroven og læs Nyjæger Jesper Trip Lassen fortælling om jagten på Roligheden hos Kim og Fie Eskildsen.

Jesper Trip Lassen 2.jpg

Se her ovenfor en jagtoplevelse fra en af vores medlemmer Troels Kirkegaard.

Fra jagten hos Kim Eskildsen.

kim eskildsen 2022 2.jpgkim eskildsen 2022 3.jpg

kim eskildsen 2022 4.jpg

Endnu en fortælling fra en af vores jagtkamerater.

Se her ovenfor.

mICHELE OG jENS.JPG

Hermed billeder fra sidste Jagt hos Mads Pelsø januar 2023.

Vi mødtes kl 0900  til fælles  parole. Hvorefter  vi fik tildelt pladser og kørt ud i terænet.

billede 1.jpgbillede 2.jpgbillede 3.jpgbillede 4.jpgbillede 6.jpgbillede 8.jpgbillede 10.jpg

Tak for en rigtig god dag.

formand Helge Jensen